De klassieke vloot van Varend Friesland

De vloot van Varend Friesland vormt de basis voor de rondvaarten en zeiltochten die we organiseren voor onze gasten.

Op deze pagina vindt u meer informatie over de schepen en over de schippers die u zullen vergezellen tijdens uw rondvaart of zeiltocht.

 

Boeier: Tjet Rixt

  • Type: Boeier
  • Bouwjaar: 1843
  • Capaciteit: 8 personen
  • Bemanning: schipper en fokkemaat
  • Vaarperiode: van 15 maart – 1 november
  • Vaargebied: Friese meren
  • Opstapplaats:Terherne Haven
  • Tochten: Dag, middag of avond
  • Zomervaarten (mei-aug):  Zondagmiddag 15.00-17.30 uur

De Boeiers zijn de voortzetting van de “Prinsenjachten” uit de Gouden Eeuw. Meestal afgebeeld op oorlogsschilderijen met een hele grote Nederlandse vlag. Ook de Tjet Rixt heeft een vlaggenstok met gouden knop een een grote vlag. Ze zijn gebouwd om te showen en wedstrijden mee te zeilen. De Tjet Rixt is het oudste nog varende schip van Europa (of de 1 na oudste, de deskundigen zijn het niet eens).

Gebouwd in 1843 door Eeltje Teadzes Holtrop in IJlst voor een apotheker in Sneek. Al in 1953 heeft het Zuiderzeemuseum dit schip gekocht, het is geheel gerestaureerd en maakt sinds 2007 deel uit van het varend erfgoed van het Zuiderzeemuseum. Vanuit Terherne Haven kunt u met dit schip varen.

Te huur, uiteraard met bemanning voor dag, middag of avond. In juli en augustus zijn er tijdens de Zomervaarten rondvaarten op zondag van 15.00 – 17.30 uur

Zeilpraam Brânizer

  • Type: Nije Sylpream
  • Bouwjaar: 2002
  • Capaciteit: 12 personen per schip
  • Bemanning: schipper en fokkemaat
  • Vaargebied: Friese meren
  • Vaarperiode: van 15 maart-1 november
  • Opstapplaats: Havenresort Terherne
  • Tochten: dag, middag of avond, geen overnachtingen
  • Zomervaart (mei-aug): woensdag 15.00-17.30 uur

De pramen waren vroeger de tractor en wagen voor de boeren in het waterrijke Friesland. Boeren hadden hun land op de eilanden en vervoerden hooi, koeien en werktuigen met deze pramen. In elk dorp was wel een smid die ze bouwde. Dus elk schip was anders. Voor de huidige fanatieke zeilers was dat lastig wedstrijdzeilen.

In 2002 is er een nieuwe zeilpraam getekend. Nu varen er 20 Nije Sylpreamen, precies gelijk en even veel zeiloppervlak. Dus een eenheidsklasse als de valken zijn gebouwd. De Brânizer is een Nije Sylpream. 11 meter lange met een grote kuip met banken om te zitten.

Klassieke salonboot: Clasina

  • Type: Luxe motorjacht
  • Bouwjaar: 1914
  • Capaciteit: 40 personen, binnen en buiten
  • Bemanning: schipper en matroos
  • Vaargebied: Friese steden en meren
  • Vaarperiode: Jaarrond,niet bij ijs
  • Opstapplaats: Heeg, andere plaatsen i.o.
  • Tochten: Min 2 uren, niet in donker

De “Clasina” is als luxe motorjacht in 1914 gebouwd op de werf “De Amstel”, naar een ontwerp van de bekende scheepsarchitect J.P.G. Thiebout. De binnenhuisarchitect Lion Cachet tekende voor het Jugendstil interieur. Het is een stalen schip met en mahoniehouten opbouw. Door de slanke lijn van het schip maakt deze nauwelijks golfslag.

Er zijn meerdere salons met mooi houtsnijwerk, evenals geslepen ramen. Boven op het dek kunt u met mooi weer buiten zitten. Met familie, relaties of vrienden het water op, naar kleine dorpjes, het Scheepvaartmuseum in Sneek, of het Nationaal Park de Alde Feanen. U kunt ook met uw personeel, collega’s of relaties naar de wedstrijden van het Skûtsjesilen. De Clasina is voor maximaal 40 gasten. Dit klassieke schip heeft zijn thuisbasis in Heeg, op verzoek is elke opstapplaats in Friesland mogelijk.

Klassieke motorboot: Bodensee

  • Type: Luxe motorjacht, bakdekker
  • Bouwjaar: 1930
  • Capaciteit: 12 personen
  • Bemanning: schipper
  • Vaargebied: Friese kanalen, dorpen en meren
  • Vaarperiode: Jaarrond, ijs en weder dienende
  • Opstapplaats: Havenresort Terherne , andere plaatsen i.o.
  • Tochten: Min 2 uren, niet in donker
  • Zomervaarten: Juli en augustus, dinsdag en donderdag van 15.00-17.30 uur en zondag van 11.00-13.0 uur

De Bodensee is in 1930 als de “P1” gebouwd, in opdracht van de Zwitserse douane op de werf van Füllemann in Romanshorn in Zwitserland. Na 6 jaar dienst werd de “P1” vervangen door een kleiner, sneller schip, de P2. De P1 heeft in Zwitserland meerdere eigenaren gekend, die er van alles aan veranderd hebben.

In 1990 is het schip, samen met de eigenaar geëmigreerd naar Nederland. In 1997 is ze geheel gerestaureerd, met een foto van voor de tewaterlating in 1930 als voorbeeld. De “Bodensee” is 10 m. lang, gebouwd van oregon pine met een stuurhut van mahonie. De open kuip kan ook overdekt worden, aan boord is een wc. Uitermate geschikt voor 10 – 12 personen om in ‘klassieke stijl’ over de Friese wateren te varen!

Stoomsloep: Swan of Teynham

  • Type: Steamlaunch
  • Bouwjaar: 1991
  • Capaciteit: 12 personen
  • Bemanning: schipper/stoker
  • Vaargebied: Friese kanalen, dorpen en meren
  • Vaarperiode: 15 april – 1 oktober
  • Opstapplaats: Havenresort Terherne , andere plaatsen i.o.
  • Tochten: Min. 3 uren
  • Specialiteit: rondvaart met High Tea.

Deze zeer romantische boot is gebouwd in Kent, Groot Brittannië. Ted Spears van de Bay Class Yachts uit Teynham ontwierp de sloep naar voorbeelden van vroeger tijden.

De stoommachine is naar een voorbeeld uit 1895 van een Compound Launch Engine van de Liquid Fuel Engineering Co. Ltd. Cowes van het eiland Wight. Deze prachtige sloepen voeren destijds veel op de Theems. De Swan is uitermate geschikt voor een vriendinnentocht, zussen- of familie tocht. Een hoogpunt is de Engelse High Tea die aan boord geserveerd wordt. De schipper serveert deze Tea met mooie verhalen.

Salonboot uit 1911: Maria

  • Type: Salonboot
  • Bouwjaar: 1911
  • Capaciteit: 12 personen
  • Bemanning: schipper
  • Vaargebied: kanalen, dorpen en meren rond Heeg
  • Vaarperiode: 15 april – 1 november
  • Opstapplaats: Heeg , andere plaatsen i.o.
  • Tochten: Min. 2 uren

In opdracht van de Amsterdams houthandelaar J.C. Rademaker is dit schip gebouwd. Het behoort tot de eerste lichting stalen pleziervaartuigen in Nederland.

Het is waarschijnlijk gebruikt om met familie en/of gasten te varen door de Amsterdamse grachten, op de Vecht en over de plassen. In 1996 is het schip aan de hand van oud fotomateriaal gerestaureerd. De indeling is ook weer gemaakt zoals toen, met een salon en een beschut achterdak en uiteraard een aparte stuurbrug voor de schipper.

Notarisboot: Juntien

  • Type: Notarisboot
  • Bouwjaar: 1998
  • Capaciteit: 6 personen
  • Bemanning: schipper
  • Vaargebied: Friese vaarten, dorpen en meren
  • Vaarperiode: 15 april – 1 oktober
  • Opstapplaats: Havenresort Terherne
  • Tochten: Min. 2 uren.

De Juntien is gebouwd in 1998 in Workum door Roelof van der Werff. Het type boot waar vroeger de boeren uit het Friese waterland mee naar de kerk gingen.

Het schip is gebouwd van teakhout en versterkt met epoxy. Een pracht scheepje voor een romantische vaartocht door Friesland. Uiteraard boekt u daarbij een overnachting in het dijkhuisje (Hûs op ‘e Dyk). De Juntien wordt tientallen malen per jaar ingezet om de bruid met haar vader naar de Tsjerke te varen, de mooiste trouwlocatie van Terherne.

Moderne Sloep: Werffboat

  • Type: Sloep
  • Bouwjaar: 2011
  • Capaciteit: 10 personen
  • Bemanning: geen, u vaart deze sloep zelf
  • Vaargebied: Friese meren, slootjes en dorpen
  • Vaarperiode: van 15 april – 1 oktober
  • Optapplaats: Terherne
  • Te huur: Een dagdeel, 4 uren € 95,00
  • Bijzonder: Geluidsarme, elektro sloep.

Deze prachtig moderne sloep is in Workum gebouwd door Roelof van der Werff. Gebouwd van verduurzaamd hout, versterkt met kunststof. Met het uiterlijk van een prachtig houten sloep.

Maar dan met een modern voorkomen en uitgerust met lekkere launchkussens. Met de elektro motor vaart hij geruisloos over de meren. Te huur per dagdeel. Na een korte instructie vaart u zo met de Werffboat weg.